Gegeven :
Tijdsduur:
Plaats:
Ruimte:
Oppervlakte:
Stelling :
Bewijsvoering:
Fysieke omstandigheden:
Percentage natuur: Percentage cultuur: Duurzaamheid:
Vormverandering:
Materiële situatie:
Geur:
Geluid:
Transport:
Toeval:
Theorie: |
een installatie
21april tot en met 28 mei 1995
Hogezoom 1 1, Burgh-Haamstede, Schouwen-Duiveland, Zeeland
langgerekte gesloten balk aan twee zijden open
10.00 X 5.00 X 3.50 m.
kunst gebaseerd op individuele intuïtie eist een analyse van
de eigen procedure
aan de hand van een aantal terugkerende toetsingsmethodieken
temperatuur rond 18OC.; volop lente. Daglicht aanwezig aan één
zijde door raampartij aan het noorden en aan één zijde
door een dakraam aan het oosten waardoor in de ruimte een duidelijk
verloop van licht naar donker ontstaat. De installatie dient ondergaan
te worden tot 18.00 uur verband met het invallen van de duisternis.
Het houten grondvlak van de balk is aangetast door uitgezaagde rechthoeken
waardoor een tweede laag buiten de balk zichtbaar wordt
20%: duinzand, water en schelpen
80%: glas, gips, linnen en gesso
hoog percentage met betrekking tot de objecten. Slechts door afbraak
of vernietiging is deze situatie te wijzigen
is vooraf op kunstmatige wijze gebeurd door de basisvorm 'golf'
als attribuut te verstarren en tot object te verheffen
het tot object verheffen van de golf als vorm wordt versterkt door
de media gips en glas. De golf in glas, oprijzend uit de vloer,
bewerkstelligt door de doorzichtigheid van de materie en het condenswater
dat in druppels tegen de binnenband van de vorm hangt, een spiegeleffect
van cultuur terugkerend naar natuur. De duinzandkegel, die door
een open vlak uit de vloer komt, lijkt vanuit een diepere grondlaag
te komen en opzettelijk op die plek de vloer te doorboren. Dit werkt
qua vorm het meest vervreemding. Het natuurlijke verloop van licht
naar donker is versterkt door dat de wanden en de vloer naar de
westzijde bewust een steeds donkerder tint gekregen hebben
geen
de ruimte is niet open. Straatgeluiden van een dorpsstraat buiten
het centrum dringen door
75% van het materiaal en van de objecten waaronder eveneens het
glas, is binnen enkele meters van de ruimte waar de installatie
plaats vindt door de kunstenaar vervaardigd. Het duinzand en de
schelpen, 25%, zijn door de kunstenaar geselecteerd en getransporteerd
over een afstand 3000 m naar de installatie ''
het toeval is van 100% bij aanvang vanaf de status van concept tot
het moment van uitvoeren van de installatie gereduceerd tot 1 0%
in het proces dat tot de installatie heeft geleid en dat gevoelsmatig
is gestart, is het toeval het eerste expressiemiddel. Het toeval
is bij uitstek een expressiemiddel van het individuele bewustzijn
van de kunstenaar. De kunstenaar creëert vanuit deze eerste
gedachte een concept waarin er naar wordt gestreefd om het onderscheid
tussen natuurlijke voorwerpen en de ontworpen dingen op te heffen.
Dat gebeurt door de symbolische, tactiele en visuele kwaliteiten
van de objecten in elkaar over te laten gaan. Stap voor stap neemt
de kunstenaar tijdens het proces zijn besluiten De golf wordt tot
fetisj verheven door haar uit de normale omgeving weg te halen en
om te zetten tot kunst. Deze stap gaat gepaard met een neiging naar
exacte vormen. De natuurlijke vormen worden zo ver ontleed dat er
exacte vormen ontstaan: de rechthoek die uitgezaagd is in de vloer
wordt kader voor de kegel (duinzand) en de ovaal (glazen golf)
tekst: Moniek
Peters |