ERVAREN
EN BEWAREN
een visie op de planologische
toekomst van Schouwen-Duiveland
Voorwoord.
Ons eiland, Schouwen-Duiveland, kenmerkt zich door haar unieke landschappelijke
kwaliteiten en cultuurhistorische waarden. De Vereniging Stad en Lande
zet zich in voor het behoud daarvan. Wat daarvoor nodig is vindt u in
voorliggende lange termijn visie op de planologie van Schouwen- Duiveland.
In de ontwikkeling van deze visie heeft de Commissie Planologie van
de Vereniging het voortouw genomen. Meerdere versies zijn binnen de
Vereniging onderwerp geweest van soms verhitte discussies, o.a. de concept-visie
die in de Ledenraad is besproken en van kritisch commentaar voorzien.
Het resultaat schetst een naar onze mening goed doordacht, evenwichtig
en realistisch toekomstbeeld, waarmee de landschappelijke kwaliteiten
kunnen worden behouden in een omgeving waar het zowel goed wonen als
plezierig werken is en waarvan ook de toerist volop kan blijven genieten.
Uiteraard geeft onze visie niet antwoord op alle vragen. Zij biedt evenwel
een goed vertrekpunt voor het behoud en versterking van ook veel economische
activiteiten die juist van genoemde kwaliteiten afhankelijk zijn. Wij
hopen dan ook zeer dat onze ideeën door gemeente en provincie ter
harte zullen worden genomen. Ten slotte is een woord van dank aan de
leden van de Planologische Commissie en aan de leden van het Bestuur
voor hun inspanningen en inzet ten volle op zijn plaats.
Hans Erbrink, voorzitter
Inleiding.
De rust, ruimte en landschappelijke kwaliteiten van Schouwen-Duiveland
worden algemeen erkend als waardevol en te beschermen goed. Tegelijkertijd
werken deze kwaliteiten als een magneet op allerlei economische initiatieven
die hen te gelde willen maken. Op zich is daar niets op tegen. Sommige
van deze economische initiatieven vormen echter een directe bedreiging
voor diezelfde rust en ruimteomdat zij op korte termijn misschien wel
winst opleveren, maar tegelijkertijd de omgeving blijvend aantasten.
De soms ongebreidelde bouw van campings en bungalowparken in het Zeeuwse
landschap is daarvan een voorbeeld. Anderzijds, Zeeland en dus Schouwen-Duiveland
moet niet op slot. Het is ook een gebied voor de mens om te wonen, te
werken en te recreëren. Maar de vraag is dan, welk niveau is nog
toelaatbaar en waar ligt de grens? Wat is de draagkracht van het gebied?
Dit vraagt om een duidelijke visie op de
toekomst. Wanneer immers een gebied eenmaal definitief voor woningbouw,
recreatie of bedrijfsterrein is bestemd en in gebruik genomen, dan draai
je dat niet meer terug. Herstel van planologische beslissingen die achteraf
als fout worden erkend is meestal onmogelijk. Dergelijke beslissingen
worden nog steeds gemaakt. Natuur en landschap zijn stemloos. Enerzijds
zijn het economische goederen, die schaars en dus op geld waardeerbaar
zijn, anderzijds vertegenwoordigen zij gemeenschapswaarden die zich
niet lenen voor de exclusieve toe-eigening door een enkeling of een
speciale groep. Zij stellen ons voor een verdelingsvraagstuk, waarvan
de oplossing gezocht moet worden in een zorgvuldiger belangenafweging.
Daarom
heeft de Vereniging Stad en Lande het initiatief genomen tot de ontwikkeling
van een ruimtelijke langetermijnvisie voor Schouwen-Duiveland. De directe
aanleiding is tweeledig.
Ten eerste heeft de omstreden locatiekeuze voor een camping aan de Rampweg
aangetoond hoe een aanvankelijk goed opgezet plan flink uit de hand
kan lopen. Een tweede en nu belangrijker reden om proactief met onze
visie naar buiten te treden wordt gevormd door initiatieven uit politiek
en bedrijfsleven die zich richten op een sterke bevolkingstoename met
als doel daarmee de economie te stimuleren. Onomwonden wordt voor verstedelijking
gepleit*1.
Onder de naam 'Innovation Island' is deze gedachte concreet gemaakt
in plannen voor woningbouw met als voorlopige doelstelling een toename
van 10.000 inwoners op Schouwen-Duiveland in de komende 10 tot 15 jaar
*2.
De reeds geplande uitbreidingen op Schouwen-Duiveland zijn daarin niet
inbegrepen *3.
Een dergelijke geforceerde groei vormt naar onze mening een directe
bedreiging voor het nog natuurlijke open landschap van ons eiland. Een
geleidelijk verval van het landschap maakt de weg vrij voor weer nieuwe
plannen, waardoor het gebied steeds verder kan verstedelijken, zoals
ook in de Randstad het Groene Hart steeds verder wordt aangetast. Dat
is een toekomstbeeld dat wij en met ons vele anderen verwerpen. En is
er geen betere toekomstvisie denkbaar? Volgens ons zeker, zoals uit
het navolgende zal blijken.

Rust
en Ruimte, basis voor een gezonde economische ontwikkeling.
De rust en ruimte zijn een direct gevolg van het eeuwenlange isolement
waarin Schouwen-Duiveland als eiland heeft verkeerd. Met zijn 34.500
inwoners is het één der dunst bevolkte gemeenten van Nederland.
De enorme bevolkingsgroei die de rest van Nederland heeft gekenmerkt
is aan deze gemeente grotendeels voorbijgegaan, hoewel deze in de jaren
'90 toch nog met 4.200 inwoners toenam. Onder deze lage woondichtheid
blijkt de economie niet echt te hebben geleden. Sterker nog, zij heeft
hiervan in hoge mate geprofiteerd *1.
Zo blijkt dat Schouwen-Duiveland:
- een relatief goede werkgelegenheid kent,
- een relatief welvarende bevolking heeft, ondanks een geringe arbeidsparticipatie
als gevolg van de aanwezigheid van veel ouderen,
- vergeleken bij andere plattelandsgemeenten per inwoner over een behoorlijk
aanbod aan voorzieningen beschikt, zoals winkels, huisartsen en basisscholen
,
- een goed ontwikkelde dienstensector heeft,
- zich voor wat betreft de landbouw, onder meer door een ver voortgeschreden
verdieping en verbreding, redelijk goed weet te handhaven en daarin
gunstig afsteekt bij de rest van Zeeland en gemiddeld Nederland. Dit
laatste betekent uiteraard niet dat deze sector geen last heeft van
de economische malaise die de landbouw als geheel doormaakt.
Het
eiland bezit daarbij prachtige stranden, grote natuurgebieden, zowel
binnen de dijken als daarbuiten, een landschap met vele vergezichten
en een interessante historie, die levend wordt gehouden door monumentensteden
als Zierikzee en Brouwershaven, naast een aantal goed bewaarde dorpen.
Aan zowel inwoners als toeristen heeft het eiland enorm veel te bieden,
hetgeen, wanneer met zorg beheerd, uiteindelijk de hele gemeenschap
ten goede komt. De aan het lage inwonertal inherente nadelen beperken
zich tot een minder verstrekkende gezondheidszorg en minder mogelijkheden
op het gebied van theater-, muziek- en filmvoorstellingen.

Te veel aanbod
leidt tot verlies
Maar is dat een reden om naar een sterke verhoging van het inwonertal
te streven? De teruggang in de recreatiesector als gevolg van de economische
malaise in Duitsland en ons eigen land heeft ondernemers die hun heil
zochten in massale uitbreiding van hun campings aan het denken gezet.
Men realiseert zich dat “bigger” niet altijd “better”
betekent en dat in slechte tijden “small is beautiful” een
betere leidraad is. Zo is het ook in de woningbouw.
Woningbouw: geen risico's nemen
Woningbouw is noodzakelijk om aan de vraag vanuit een natuurlijke groei
en behoefte aan vernieuwing te kunnen voldoen, maar geen middel tot
stimulering van de lokale economie. Zij moet de behoefte volgen en daarop
niet vooruitlopen. Woningbouw kan de lokale economie zelfs schaden als
er geen behoefte aan is. De verwachte behoefte aan woningen (ca. 900
in de komende 10 jaar) is al kleiner dan waarin de huidige plannen voorzien
(1600 woningen, waaronder de woningbouwprojecten als Noorderpolder en
Poortambacht 11) *3,4.
Waarom zouden er dan nog projecten als “Innovation Island”
nodig zijn?
Bedrijfsterreinen
Bedrijven willen graag blikvanger zijn en dus juist opvallen, liefst
op nieuwe bedrijfsterreinen. Voor hen is een acceptabele landschappelijke
inpassing geen thema. Gemeenten zijn te gauw geneigd daaraan toe te
geven, met als gevolg dat er steeds meer blokkendozen bij komen die
het landschap ontsieren. Beter is het te investeren in bestaande bedrijfsterreinen,
deze op te knappen, landschappelijk beter in te passen en alleen waar
nodig wat uit te breiden, maar in elk geval geen nieuwe te creëren
voordat de bestaande vol zijn. Daarmee wordt tevens op ruimte en investeringen
bespaard.

Rust en ruimte
zijn eindig
Wij zijn één der grootste recreatiegemeenten van ons land.
Dat is natuurlijk gunstig en dient bij voorkeur zo moet blijven, maar
niet tot iedere prijs. Voor recreatie is rust en ruimte nodig. Van beiden
waarden heeft Schouwen-Duiveland gelukkig nog veel in huis. Maar ze
zijn eindig en kunnen niet onbeperkt worden verbruikt. Telkens als er
een stukje rust en ruimte verdwijnt, gaat er ook een stukje basis van
onze recreatie-economie verloren, waardoor ook de bestaande recreatiecentra
hun aantrekkelijkheid kunnen verliezen. Een eventuele groei van de recreatie
dient daarom aan strenge voorwaarden te worden gebonden. De kwaliteitsverbetering
van campings mag daarbij niet worden gekoppeld aan een onevenredige
toename van hun ruimtegebruik, zoals dat onder de Regiovisie Schouwen-West
nog werd toegestaan
Hoogbouw ongewenst
Voor de beleving van rust en ruimte is niet alleen stilte, maar ook
de afwezigheid van hoogbouw en hoge windturbines noodzakelijk. Hoogbouw
verstoort de weidsheid, zoals het verkeer de stilte verstoort. Maar
helaas is hoogbouw commercieel zeer aantrekkelijk, omdat er meer woningen
gaan in één gebouw en voor een weids uitzicht goed wordt
betaald. De schade daarvan aan het omringende landschap en daarmee aan
bijvoorbeeld ook de recreatieve waarde ervan - wordt echter nooit in
de projectkosten verdisconteerd. Schouwen-Duiveland moet de Zeeuws-Vlaamse
kust niet achterna en een eiland blijven van rust en vergezichten tussen
de grote woonagglomeraties van Antwerpen en Rotterdam.
Geen
nieuwe lichtbronnen in en verdere verstening van de duinen en het strand
Ook tegen de komst van straat- en andere verlichting op plaatsen waar
nu nog nachtelijke duisternis heerst moet worden gewaakt. Nu een aantal
strandpaviljoens permanente status heeft zal zich de vraag voordoen,
of in de directe omgeving van die strandpaviljoens en langs hun toegangswegen
geen straatverlichting zou kunnen worden toegestaan om nachtelijke bezoekers
meer veiligheid te bieden. Strandpaviljoens kunnen dus gemakkelijk uitgroeien
tot even zo vele storende lichtbronnen in een natuurgebied, dat het
juist van duisternis moet hebben. Het gaat hier om hetzelfde sluipend
proces van verstening en lichtvervuiling dat de Noordzeekust elders
al zo sterk heeft aangetast.

Het
platteland
De landbouw is zowel een belangrijke economische factor als drager van
het cultuurlandschap. Macro-economische factoren veroorzaken een schaalvergroting
in de landbouw. Dit kan nadelig uitwerken op de leefbaarheid en de diversiteit
van het platteland. Daarom zijn wij voor het stimuleren van de zgn.
nieuwe economische dragers, maar wel zodanig dat deze het huidige landschap
niet aantasten.
Glastuinbouw
Tegen veler bezwaren in heeft de gemeente vijf jaar geleden een 75 ha
groot kassengebied bij Sirjansland doorgezet. Nu dreigt er nieuw gevaar
doordat bestaande, verspreid liggende tuinbouwbedrijven met kassenteelt
mogen uitbreiden van 1 ha naar 2 *6
of 3 ha *5
en mogelijk in sommige gevallen zelfs naar 4 ha . De kans op aantasting
van het landschap en het nachtelijk duister wordt daardoor aanmerkelijk
vergroot. Waar mogelijk dient verdere uitbreiding te worden voorkomen
en dienen bestaande situaties landschappelijk beter te worden ingepast.

Schone
lucht
Schouwen-Duiveland moet inzetten op schone lucht. Rust en ruimte gaan
van nature gepaard met een schoon milieu. Als kern van de groenblauwe
oase ligt het eiland ingeklemd tussen de verstedelijkte gebieden van
Rotterdam en Antwerpen en hun luchtvervuilende bedrijven. Onze invloed
op de luchtkwaliteit is daarom beperkt, maar wij kunnen voorkomen dat
het nog erger wordt. Luchtvervuilende bedrijven en doorgaand zwaar wegverkeer
dienen daarom zo veel mogelijk van het eiland te worden geweerd.
De N-57
en de N-59 zo houden
Het wegverkeer als éé n der grootste bronnen van luchtvervuiling
en lawaai moet geen nieuwe kansen krijgen in Zeeland en zeker niet op
Schouwen-Duiveland. Terwijl Zuid-Beveland de A-58 heeft en Zeeuws-Vlaanderen
door de aanleg van de Westerscheldetunnel bezig is het nieuwe transitoland
te worden voor het vrachtverkeer richting Gent en Antwerpen, moet Schouwen-Duiveland
ervoor waken niet in die stroom te worden meegesleurd. Door het bedrijfsleven
wordt gepleit voor een 'opwaardering' van de N-59 op Schouwen-Duiveland
tot snelweg in combinatie met de aanleg van bedrijventerreinen langs
deze route 1. Beseft moet worden dat elke verbreding van de N-59 het
einde van onze rust en ruimte naderbij brengt. Laat de N-59 daarom met
rust en maak er geen alternatief van voor de route via A-29 en A-58!
Handhaving
van rust en ruimte broodnodig
Het voorgaande laat zien dat de rust en ruimte niet vanzelfsprekend
zijn. In politiek en bedrijfsleven zijn krachten werkzaam zijn die deze
kwaliteiten slechts als gunstige bijkomstigheden zien, waarmee men reclame
maakt, maar waarvoor men verder geen zorg hoeft te dragen. Dit korte
termijn denken spreekt sommigen aan omdat het vandaag winst en banen
oplevert. Op de lange termijn gaat dit echter ten koste van de kwaliteit
en leefbaarheid van ons eiland; ook voor toekomstige generaties. In
het spanningsveld van private druk en collectief belang zullen rust
en ruimte blijvend moeten worden bevochten. . Houden we eraan vast of
offeren we er telkens meer van op onder het motto: Na ons de zondvloed?
Het land van de Zeemeermin heeft ons een aantal prachtjuwelen geschonken.
Wat doen we ermee? De Vereniging heeft die vraag grondig onderzocht
en heeft daarop het volgende samenvattende antwoord.
Wat
we kunnen doen met onze rijkdom aan rust en ruimte: het 10-puntenplan
1. Het eiland oefent met zijn lage bevolkingsdichtheid en grote ruimte
een heel speciale aantrekkingskracht uit, die moet worden gekoesterd.
Maak van zijn open ruimte, nachtelijke duisternis, stilte en schone
lucht bewust speerpunten van beleid, zodat Schouwen-Duiveland zich bij
uitstek kan profileren als een oase van rust en ruimte, waarin het goed
wonen, werken en recreëren is.
2. Bescherm het recreatieve product door een veel restrictiever toelatingsbeleid
ten aanzien van nieuwe kampeerbedrijven, toeristendorpen en uitbreidingen
van bestaande.
3. Houd de kwaliteit van het product op peil door eigenaren van monumenten
te stimuleren hun eigendommen in goede staat te houden. Zet daarvoor
een programma op met een bijbehorende financiële regeling.
4. Weer hoogbouw en houd het eiland gesloten voor de aanleg van hoge
windturbines.
5. Laat kernen groeien, maar loop niet te ver op de vraag vooruit. Nieuwbouw
moet passen in de omgeving.
6. Maak het eiland niet aantrekkelijk voor het interregionale (vracht)verkeer,
bijv. door verbreding en verlichting van het hoofdwegennet.
7. Zorg voor een behoorlijke landschappelijke inpassing van bedrijfsterreinen
en leg geen nieuwe aan zolang de bestaande nog voldoende ruimte bieden.
8. Houd het platteland leefbaar door te zorgen voor diversiteit en het
stimuleren van nieuwe economische dragers. Bevorder verbreding en verdieping
van agrarische bedrijven, maar beperk de ontwikkeling van glastuinbouw.
9. Bevorder de aanleg van nieuwe natuurgebieden en waar passend van
bossen.
10. Laat Schouwen-Duiveland aantrekkelijk blijven voor jong en oud en
bewaar de rust en ruimte die er nu nog zijn!
Zierikzee, januari
2006
|